Musik påverkar. Rätt musik i rätt situation har en djup inverkan på oss, ofta på ett omedvetet plan. Utan att vi märker det styrs våra känslor av den musik vi hör i bakgrunden. Rätt musikval i butiken kan vara avgörande. Det är musikens makt. Tänk på vem musiken ska spelas för.
Är det den varumärkesansvariges intresse av en tydlig musikprofil och varumärkesupplevelse, är det personalens intresse av variation eller är det kundens smakpreferenser som ska tillfredsställas? Det finns inget rätt eller fel, men det är viktigt att tänka på vem musiken spelas för. Alltfler butikskedjor och butiksägare har insett att musiken påverkar kundernas köpbeteende och att man med rätt musikval kan styra det i önskad riktning. En egen designad musikprofil ger en unik igenkänningssignal, ökar lojaliteten och förstärker varumärket. Musik i butik är en del av helhetsupplevelsen. Det är inte längre bara produkterna eller servicen som avgör om dina kunder uppskattar din butik. Musiken är en beståndsdel som utgör ett viktigt konkurrensmedel. Se till att du får full effekt.
Hur gör man
Hur gör man då för att välja rätt musik i butiken? Ett vanligt tänkande är att välja musik man tror att kunderna tycker om. Det är en riskabel taktik eftersom popularitet snabbt skiftar och att det inte är säkert att man själv riktigt vet vad som gäller. Då är det bättre att se generellt på det hela och tänka på vilka känslor man vill skapa. Ska musiken aktivera, lugna, skapa trivsel och få kunderna att stanna längre? Det hänger helt på typen av butik. En möbelbutik kanske vill skapa en stämning som gör att kunderna trivs och kan se möblerna i sitt nya sammanhang medan en liten modebutik med massor av attityd behöver en helt annan musikprofil. Investera mycket tid på att definiera hur ditt varumärke ska låta med rätt musik i butik. Musik och ljud är ett effektivt och starkt kommunikationsverktyg. Musiken du spelar bör ha en tydlig profil som rimmar med den upplevelse du vill skapa; vilka associationer vill du att dina kunder ska få utav den musik du spelar, vilka känslor vill du väcka, hur vill du spegla din verksamhet i den musik du spelar?
Olika tider på dygnet
Olika tider på dagen kräver olika tempo på musiken. En stilla förmiddag med få kunder kan det vara lämpligt med lite lugnare tempo på musiken. Det känns lite som att man har sällskap och man önskar att inte känna sig ensam. Senare när butiken fylls på kan musiken ändra karaktär. Tänk på volymen. Spela inte för högt men inte heller så lågt att musiken blir ett störande brus för dina kunder och medarbetare. Våga gå från bakgrunds- till förgrundsmusik vid behov.
Riktat ljud
Riktat ljud låter musiken ha olika karaktär på olika platser i lokalen. Om det till exempel är tempofyllt för övrigt kan det vara lämpligt att ha en lugnare stämning i kassakön. Och man kan punktmarkera vissa platser som kräver speciell musik som inte passar överallt. Fundera på vilka rationella funktioner musiken ska ha.
Där känsliga samtal äger rum ska musiken exempelvis kamouflera störande ljud, levandegöra ’döda zoner’ eller guida besökaren genom butiken? Gör också en inventering av ljudutrustningen i din verksamhet. Om du saknar rätt utrustning för din lokal - skaffa det och testa regelbundet musiken och volymen. Fråga dina kunder och medarbetare hur de uppfattar volym och musiken du spelar. Det kommer att ge dig bra vägledning.
Varierande musikmiljöer
Med designad musik, olika avancerade tekniker som dynamiskt anpassar volym och riktning på ljudet, kan man skapa intressanta och varierade musikmiljöer i de flesta lokaler. Det är viktigt även för personalen som ska vistas där länge och kanske inte vill höra samma saker om och om igen.
Igenkänning
Men musiken har andra viktiga funktioner än att öka försäljning och skapa trivsel. Med en genomtänkt musikstrategi kan man skapa igenkänningseffekter i en butikskedja. Kunderna ska känna igen sig direkt när de kommer in i en butik. Det ger hemkänsla och uppmuntrar till återbesök. Med musiken kan man försöka fånga något så svårdefinierat som varumärkets själ.
Stärker varumärket
Det kan till och med vara så att en butikskedja anser att varumärkesskapandet är den viktigaste effekten man eftersträvar. Det kan vara en nystartad kedja som vill profilera sig. Då finns det stora möjligheter att göra okonventionella lösningar. Självklart går det att kombinera musiken i butiken med digital skyltning, doft och mobile appar. Allt för att skapa en enhetlig profil i flera medier. Glöm inte reklaminslag och inspirationsbudskap. Fundera därför på om reklaminslag och inspirationsbudskap är något din verksamhet skulle tjäna på. Spelar du musik från en webbradio kan du lägga in spottar i musikprogrammet som på ett effektivt sätt kan öka din försäljning. Att musiken i en butik kanske påverkar våra känslor och vårt humör är kanske okänt för de flesta. Att rätt musik kan påverka oss så mycket att vi konsumerar mer, kanske får några fler att lyfta på ögonbrynet. En studie som genomfördes av Handelshögskolan i Karlstad visade att kunderna på Ica Maxi handlade tolv procent mer med snabb bakgrundsmusik jämfört med om det var tyst. Musik i långsamt tempo gav däremot mindre effekt. Oavsett är trenden att musik i butik blir en mer aktiv del i marknadsföringen. Designad musik understöder arbetet med att skapa relationer med kunderna, stärka profilen och bygga på varumärket.